tisdag 8 maj 2012

Som om målet i politiken är 2014

Jag har sett fram mot att läsa min morgontidnings kommentarer till partiledardebatten i söndags kväll. Det mest intressanta är hur olika vi kan uppfatta samma händelse. Det beror kanske på att vi har, omedvetet, olika förväntningar. Dock instämmer jag i "Under söndagens debatt fick även småpartierna chansen att visa framfötterna". Jag instämmer också i att Löfvén håller på att "ratta tillbaka partiet till politikens mittfåra". Men vad betyder mittfåra. Jag tror omorienteringen ska kallas socialliberal. Men jag kommer att ändra mig om Socialdemokraterna så småningom landar i att förespråka utbyggd kärnkraft.
De flesta mediers kommentarer jag tagit del av går ut på att Löfvén klarade debatten bra eller med godkänt. Jag tycker beskeden i flera frågor saknades vilket gav en märkbar osäkerhet. Men som ledarrubriken lyder: "Det är långt kvar till 2014".

Jan Björklund är en skicklig debattör och har stora kunskaper inom utbildningsområdet. Han kom ut bra inom ett par andra hjärtefrågor, EMU och kärnkraft. Men fortfarande väntar jag på socialliberala markeringar. Jag kommer nog, till exempel, aldrig att förstå varför FP lämnar till Centern att framstå som regeringens miljöparti. Att lämna miljöpolitiken till ett parti, som i handling inte ställer sig på naturens sida när dess intressen kolliderar med en närings intressen har redan straffat sig. Annie Lööf lyckades bättre, vilket kanske inte säger särskilt mycket, än jag någonsin tidigare upplevt, att markera sin roll som småföretagens företrädare.

Det ska bli intressant att se huruvida Jonas Sjöstedts aggressiva debattstil kommer att gå hem. Min tro är att den inte kommer att göra det. Jag tror hans chans ligger i en resonerande stil. I söndags tror jag han gav ytterligare stöd till Socialdemokraterna.

Reinfeldt arrogant. Ja så heter det i många  kommentarer. Det var inte något jag slogs av. Reinfeldt gör sällan bort sig, men nog väntar jag mig mer av konkreta besked om politikens inriktning. Nu kan FP ta över taktpinnen. Men väljer man att fortsätta att "vänta in" Moderaterna?
Det är långt kvar till 2014, men det måste väl finnas politiska mål och idéer, som man leds av varje dag oberoende av när valet äger rum.

Inga kommentarer: