söndag 18 november 2012

Lagstifta mot att göra fel

Ett exempel på avigsida på alternativt utförande av offentlig service. En insändare svårigheten att få tydliga svar på ett äldreboende. Insändarskribenten, vars far är hyresgäst, har varit i kontakt med olika personer inom Förenade Care. Naturligtvis ska man tala med ansvariga på boendet. Men därefter?
Det är väl med kommunen den enskilde har överenskommelse. När samtalet med ansvariga vid boendet inte utfaller till belåtenhet ska kritiken riktas mot kommunen.
Kommunen har i praktiken avhänt sig sitt ansvar. Vi har under, inte minst, den senaste tiden lärt oss att problem med externt utförande löses med lagstiftning. Oj, oj vad bolaget tjänar pengar. Vi måste få en lag, som förbjuder folk att tjäna pengar på äldres boende. Har man färre anställda än boendet hundra meter bort? Oj, oj, vi måste få en lag, som reglerar hur många, som ska arbeta på boendet i varje stund.

Jag vill föreslå en lag, som tvingar klagande att tala med rätt instans. Visserligen leder lagen till att klagomålen uteblir, då nästan ingen vet vilken den rätta instansen är. Se där, vilken effektiv lag den skulle bli

Inga kommentarer: