lördag 3 maj 2014

Jag blir retad av demagogi

Vi kommer att möta den under valrörelserna. Den är så slående och den är ofta framgångsrik. Den bygger till stordel på och utnyttjar människors okunskap. Jag avser den strategi i, inte minst, politiska sammanhang, som benämns demagogi. Jag blir rent av retad eftersom användaren förutsätter att jag är oinformerad och inte så skärpt. Enligt Wikipedia: Demagogi är att argumentera utifrån slående men osakliga argument. Demagoger använder demagogi som en strategi att skaffa makt och inflytande genom att appellera till folks känslor och fördomar, vanligen genom användande av kraftfull retorik och propaganda. Den som motsätter sig privata företag i välfärdssektorn (det gör inte jag) får mothugg av demagogen med, till exempel, motfrågan: Vad är det som är fel med att låta människor ta egna initiativ?

Inga kommentarer: