fredag 28 juli 2017

DAGENS REFLEKTION 28 juli: Läser tidningen

Ledarloggen: "Troligen för att stryka Lööf och Björklund medhårs om de skulle få för sig att träda ur Alliansens varma barm"
Frågan är hur varm den är. Inget att värma en snuvad näsa mot, tror jag

Ledaren: "Dessutom har han varken haft ansvar för Transportstyrelsen eller samordningsansvar i regeringen"
Vanligt ordföljdsfel. I min skola lärde man ut följande: Antingen: Dessutom har han varken haft ansvar för Transportstyrelsen eller haft ansvar i regeringen. Eller: Dessutom har han haft ansvar för varken samordningsansvar för Transportstyrelsen eller i regeringen


Ledaren:
"...de fem borgerliga partierna"
Nja, så himla stort fel är väl inte formuleringen

Signerat: "
...knarkar prylar..."
Ordet knarkar kommer från ordet narkotika. Olämpligt med den här typen av utvidgad användning

Signerat:
"Forskare har visat att människor med högre inkomster också känner sig mer stressade..."
Jag tror detta hör till missvisande forskning. Människor med högre inkomster avser anställda. Den nya överklassen bestående av främst artister, programledare och idrottsproffs är nog mindre stressade än anställda med normala löner

Signerat:
"...kan vara vägen till lycka du håller i din hand."  Om att smartphonen kanske inte ska ses som ett ok.
Jag sitter på bussen. Nio av tio, som kliver på ägnar resan åt sin smartphone. Jag tittar ut genom mitt fönster; där kommer en cyklist läsande på sin iphone. Jag går på sta´n, var och varannan titar upp endast för att undvika faror på vägen, men att möta blickar är numera en omöjlighet. Om inte detta kan kallas ok...

Debattartikeln:
"..har jag nu gett Akademiska sjukhuset i uppdrag att ....ta fram en fullständig rapport..."
Hör väl till det stående på sjukhusstyrelsens sammanträden. Följa upp och utkräva ansvar är politiska huvuduppgifter..
"Jag har även begärt att en handlingsplan presenteras..."
Läser jag rätt? Den finns alltså inte i dag?
"...att Akademiska sjukhuset ska fullfölja ansvaret som ledande universitetssjukhus..."
Ansvaret åvilar ju sjukhusstyrelsen.

Infektionshot i centrum:
"..Bland annat företrädare för..."
Bland andra!
"...i samarbete med bland annat..."
Bland andra!

Splittrat om Löfvéns motdrag:
"Han har inte ansvar för varken Transportstyrelsen eller Säpo."
Aj då. I "varken ...eller" ligger redan negationen. Ska lyda antingen "Han har ansvar för varken Transportstyrelsen eller Säpo." eller "Han har inte ansvar för vare sig Transportstyrelsen eller Säpo."
"Det bör föras en diskussion om outsourcing och politikernas beslutsinvolvering i upphandlingsfrågor."
Ja verkligen. Även i fråga om externa utförare inom landsting, regioner och kommuner finns problemet. Det handlar även i dessa fall om politikerrollen. Dagens politiker har inte förmått anpassa sig till förändringar, som man ger klartecken till.

Björklund:
Politiskt ansvar kommer först att utkrävas när riksdagen samlas i september."
Aj då. Ska lyda: "Politiskt ansvar kommer att utkrävas först när riksdagen samlas i september."
Både C och L har ganska tydligt annonserat om att man kommer att backa från kravet på misstroendeförklaring. Under tiden fram till september finner man argument för detta. Man känner stämningen hos medborgarna och inser Hultqvists popularitet.

Inga kommentarer: