torsdag 14 september 2017

DAGENS REFLEKTION 14 september: Nu är vi trötta på spelet

Nu har förstasteget tagits mot vad jag kände mig förvissad om skulle komma. C tvekar om att hålla fast vid sin begäran om misstroende mot försvarsministern. Snart kommer Liberalernas tvekan. Sedan kommer C:s och L:s meddelande om att man drar tillbaka sin begäran.
Vilket eländigt spel. Annie Lööf säger nu att ny information kring statssekreteraren hos statsministern. Säg mig Annie Lööf, varför blir Hultquists agerande eller brist på agerande förmildrande av detta.
Svensk politik är i dag futtig. Man diskuterar inte politik utan endast vem som ska vara med vem och vem och när man ska rikta misstroendevotum. Vi väljare är trötta på detta spel. Nu reagerar många med att ta avstånd från "spelande" partier. 
Från Dagens Nyheter i dag:
"C-ledaren understryker dock att linjen från hennes parti har varit att misstroendeförklaringen mot Peter Hultqvist ligger kvar om ingen ny information kommer fram.
– Och det har kommit fram ganska väsentlig information de senaste veckorna, säger hon och pekar i första hand på att Emma Lennartsson, statsministerns närmaste medarbetare, fått information om it-haveriet i Transportstyrelsen innan statsministern.
Vill du verkligen rikta misstroende mot Peter Hultqvist?
– Jag tycker att det är viktigt att när man använder riksdagens skarpaste vapen så ska man ha sakliga skäl och på fötterna. Vi är mitt inne i analysen om det är tillräckligt sakliga skäl för detta, säger Annie Lööf och fortsätter:
– Jag tycker att det som har framkommit hittills riktar sökljuset än mer mot statsministern."

Inga kommentarer: